Gammelbyn var ett av Stockholms första ålderdomshem utanför tullarna. Arkitekt var Theodor Kellgren som tog fram typritningar för ålderdomshem, när Sveriges kommuner i och med 1918 års fattigvårdsstadga ålades stå för Sveriges ålderdomshem. Därför har Gamlebo 8 och Tussmötegården (1930/1936) i dag kulturhistoriskt värde.
Sweco FFNS fick den grannlaga ombyggnads- och upprustningsuppgift som också föranledde ny, konstnärlig gestaltning. Keramik- och glaskonstnären Per B Sundberg (f. 1964) ombands ta sig an Tussmötegården som nu har 53 lägenheter fördelade på fyra grupper; två per våningsplan. För det K-märkta trapphuset har han skapat sex lampkronor som tar upp detaljer från trappans balustrad med material som teak, krom och svart plast och som andas en stämning av 1940- och 50-tal. För våningsplanen valde han ett nära samarbete med målaren Cecilia Elde (f. 1965). Deras gemensamma, tredimensionella stilleben – en kombination av bland annat måleri, figursågad MDF-skiva och keramiska readymades – finns i dag placerade utanför expeditionerna till respektive boendegrupp.
Glaskonstnären Ulla Forsell (f. 1944) har gestaltat entréerna till tolv boenderum i Gamlebo 8, en av fyra byggnader som dåvarande Gammelbyn kompletterades med 1957 (arkitekt: Anders Tengbom).
Husets två korridorer med en öppen passage som förbindelselänk gav henne associationer till Japan, som blev hennes estetiska utgångspunkt. För att underlätta orienterbarheten för de äldre valde hon att arbeta med enkla former mot slät bakgrund och i klara färger. Till höger om bostadsdörrarna har formerna i gjutet glas monterats på 30×30 centimeter enfärgade, infärgade gipsplattor. I dag hjälper till exempel en citron mot gul bakgrund, en prick i blått mot blått och en blomma i rött mot grönt, de boende att hitta hem.
Alla titlar: Hemmets stilleben: Ö; April; Porslinsparad; Genom eld och vatten; Kreatörerna och utflykten; Hälsningar från Oz; Lampkronor