Tekniska nämndhuset, ritat av arkitekterna Nils Sterner och Carl-Olof Deurell, invigdes 1965. I samband med en omfattande renovering under de senaste åren har det uppstått utrymme för ny konst. David Svenssons konstnärliga gestaltning består av två verk: Den lysande staden i huvudentrén samt Ljuspelare i den östra entrén.
Den lysande staden består framför allt av pressglaskupor (lampkupor och plafonder) mest från 60- och 70-talen, alltså från samma tidsperiod som Tekniska nämndhuset. De individuella glaskuporna fungerar som byggstenar och bildar tillsammans en komplex struktur som för tankarna till en drömlik utopisk stad med kupoler, tinnar och torn. Den lysande staden är placerad på en härdad, laminerad glasskiva med ljus underifrån. På dagen reflekteras även dagsljuset i pressglasets ojämna yta och får det att gnistra och glimma.
Ljuspelare i östra entrén består av prydnadsglas som ljuslyktor, vaser och mindre glasskulpturer som är fastlimmade i den högblanka, polerade, rostfria stålkonstruktionen. Konstruktionen är förankrad mot både taket och golvet och det elektriska ljuset kommer inifrån pelarens kärna.
”Tankemässigt har jag alltid tilltalats av pelare som bär upp arkitekturen, likt en ryggrad”, förklarar David Svensson. ”Det är en fin metafor för Tekniska nämndhuset, vars innehåll och verksamhet bidrar till att konstruera staden. Det är här som Stockholm förändras, vidareutvecklas och skapas, en ryggrad för Stockholm som stad.”
David Svensson, född 1973, är utbildad vid HDK, Göteborgs universitet, Statens kunstakademi i Oslo, Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och Konsthögskolan i Malmö. Han är främst känd för att arbeta med ljus och glas i spektakulära rumsgestaltningar. Svensson är representerad vid en rad olika museer i Sverige och utomlands och har skapat över tjugofem offentliga gestaltningar.