Truls Melins konst talar med en tyst men distinkt röst. Hans formspråk är personligt och poetiskt koncentrerat. Varsamt insmugna självbiografiska referenser finns där ibland. Hans verk påminner ofta om överdimensionerade leksaker som väcker minnen hos vuxna och skapar minnen hos barn. Delar av maskiner och fordon, som cyklar, båtar eller flygplan återkommer som motiv i gåtfulla konstruktioner i flera delar som fogas samman under ett monokromt färglager. Melins konst slår en brygga mellan klassisk skulpturtradition, som står för det handfasta och upphöjda, och postmodernismens splittring och ironiska återbruk.
Den platsspecifika skulpturen för Kanaanbadet är placerad vid en gångväg upp mot naturreservatet. Verket består av1059 stengodsplattor med svampmotiv i högrelief. Plattorna är glaserade i ljusrosa på Porslinsfabriken i Lidköping. Små, besläktade och ändå helt unika delar fogas här samman i en monumental helhet med måtten 2,6 x 5,5 m. Skulpturens uppbyggnad och plattsättning är utförd av Ismo Riipinen och Peter Fridén.
Som minimalisterna på 1960-talet väljer Truls Melin enkla former som ingår i ett seriellt system. Hans verk har dock en personlig laddning, som minimalismen i grunden tog avstånd ifrån. Skulpturen lockar med sin enkla skönhet som på ett sofistikerat sätt genomsyrar både formen och innehållet. Den poetiska titeln Svamp är en sentimental blomma både inbjuder till och drar sig undan tolkningar. Här finns nostalgi, mild humor och absurda inslag. Medan tanken förvirras, går känslan på högvarv. För logiken i Truls Melins verk är helt hans egen. Hans konst är som en dröm om det som vanligtvis kallas verkligheten.
Truls Melin, född 1958 i Malmö, bor och arbetar i Köpenhamn. Han utbildades vid Malmö Konstskola Forum 1978–79 och vid Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn 1979–84. Melin representerade Sverige på Venedigbiennalen 1993. 2007 fick han Moderna Museets Vänners skulpturpris.
Välkommen till invigning fredag 24 augusti kl. 12!