Den uppmärksammade, svenska konstnären Anneè Olofsson visar i samarbete med Stockholm konst nyklippta versioner av filmerna Karoshi (2001), Under a Serpent Sun (2011) och The Thrill is Gone (2002) på stadens stora LED-skärmar.
Anneè Olofsson har varit verksam sedan tidigt 1990-tal, som en av de klarast lysande stjärnorna inom den våg av nydanande svenskt fotografi som förändrade mediet och dess uttryck i grunden. Hon arbetar förutom med video och foto även med skulptur och installationer.
– Anneè Olofsson är en av våra främsta konstnärer med en karriär som spänner över flera decennier. Hon förmår alltid vara relevant i det hon gör och att få visa nyklippta versioner av tre av hennes tidigare verk i den här kontexten är unikt, säger Stefan Hagdahl, chef för Stockholm konst.
Anneè Olofssons verk har en inneboende psykologisk spänning och mångtydighet som utgår från de maktstrukturer som uppstår i mänskliga relationer. Det handlar inte sällan om utsatthet eller en upplevelse av alienation, gentemot sig själv och den egna kroppen, inför en åldrande förälder eller som del i ett samhälle som snabbt förändras.
Karoshi utgår från det japanska begreppet som betyder ”död av överansträngning” – föranledd av alltför hård yrkesmässig press eller självsvält. Idag förekommande överallt i västvärlden. Filmen visar en shoppande kvinna som faller och ur hennes påsar trillar olika kroppsdelar i plast. I dagens samhälle kan vi med hjälp av kirurgi förändra vårt utseende nästan hur långt som helst. Snart är det bara nya kroppsdelar och inre organ vi behöver shoppa för att leva lyckliga i alla våra dagar tycks verket säga.
I Under a Serpent Sun ser vi en kvinna som ligger på stranden, ibland med sin far, ibland med sin man. Människor rör sig planlöst fram och tillbaka framför kameran. Solen steker, både smekande och förrädisk. Ett idylliskt tillstånd, där en framtida klimatkris än så länge bara lurar i den dallrande hettan.
Fyrverkerier speglar sig i kvinnans ögon i The Thrill is Gone. Det blänker och gnistrar i den annars mörka och färglösa bilden. Vi ser en återspegling av det roliga: kärleken, glädjen, det intensiva ögonblicket av lycka, men nu är det över, bortom vår kontroll. Titeln kommer från Chet Bakers låt med samma namn: ”The thrill is gone, the thrill is gone, I can see it in your eyes…”
Anneè Olofsson (f. 1966) är utbildad på Konstakademien i Oslo. Hon har medverkat på bland annat Bangkok Art Biennale, i utställningar på Katzen Museum of Art i Washington DC, på Seul Museum og Art och i The Scandinavian House, New York. Hon finns representerad i flera av konstvärldens mest prestigefulla samlingar och arbetar även med stora uppdrag för offentlig konst.
Under 2022 har Stockholm konst bjudit in sex svenska och internationella konstnärer att visa verk på de stora LED-skärmarna på Kungsgatan, Stureplan och Katarinahissen. Projektet startade i februari 2020 som ett samarbete mellan Stockholm konst, Atracta och Hufvudstaden.
Curatorer: Frida Cornell och Stefan Otto