Petter Rhodiner letar ofta efter lekfulla infallsvinklar till allvarsamma tankegångar. Den ikoniska kolonnen har länge varit ett återkommande motiv i hans konst. I sina tidigare verk har Rhodiner använt sig av kolonnen som en symbol för människans komplexa förhållande till naturen. Kolonnens primära funktion är att bära upp de horisontella elementen i takkonstruktioner. Den har förekommit redan i det forntida Mesopotamien och varit ett huvudmotiv i offentlig, monumental arkitektur. Förutom den praktiska funktionen blev kolonner även en dekorativbeståndsdel i exempelvis pampiga fasader och amfiteatrar.
I sina humoristiska parafraser av det klassiska motivet dekonstruerar Petter Rhodiner de traditionella egenskaperna som vanligtvis tillskrivs kolonner. Rhodiners kolonner kollapsar, vrider sig som gigantiska maskar, snirklar sig och söker sin egen väg. Hans skulptur Busstrecket är utförd i blå betong. Den föreställer en kolonn som enligt Petter Rhodiners egna ord ”tröttnat på att bära och istället ägnar sig åt att vara”. Konstverket är placerat intill en gångväg och den fungerar även som en sittplats med utsikt över rullparken.
Petter Rhodiner, född 1984, är utbildad vid Konstfack i Stockholm och arbetar gränsöverskridande med konsthantverk, design och konst. För Teaterparken har han även gestaltat en markmålning i trompe l’oeil. Verket avbildar en halvcirkel med kolonner som omringar en sittplats i parkens mittpassage. I samarbete med Nyréns Arkitektkontor har Petter Rhodiner också gestaltat skateobjekt i form av kolonner som antingen sjunker eller knappt bottnar i asfalten.
Konstprojektledare: Paola Zamora