Högst uppe på en fyra meter hög stolpe har Libens placerat en figur som roterar med hjälp av vindkraft. Silhuetterna i aluminiumplåt föreställer en val och en gås. Olika typer av reflekterande folie frambringar varierande ljuseffekter vid belysning.
Skulpturen och armaturen utgör bara den tekniska delen av konstverket som egentligen består av de immateriella skuggbilder och solkatter som uppstår på fasaden under bestämda ljus- och väderförhållanden. Denna magiska skuggteater aktiveras även av förbikörande bilar och cyklar som råkar lysa upp verket och framkalla dansande skenbilder och reflektioner.
Konstverket får ständigt nytt liv när barnen med hjälp av ficklampor får leka och experimentera med ljus och samtidigt frammana sina unika skuggberättelser.
Med till synes enkla former och optiska effekter skapar Oona Libens förutsättningar för ett oändligt varierande bildflöde. Trots sin högteknologiska lösning med belysningsarmaturen anknyter hon till den rörliga bildens äldsta historia och till en av människans tidigaste estetiska upplevelser. Ursprunget finns redan i forntiden, då våra förfäder följde skuggornas dans när elden kastade sken på grottväggen.
Oona Libens, född 1987, är en svensk-belgisk bild- och scenkonstnär med intresse för konstformer som pendlar mellan film, skuggteater, vetenskap och poesi. Hon arbetar ofta med analoga bilder, olika ljuskällor och objekt, där skuggor och återspeglingar utgör en väsentlig del av verken. Libens är utbildad vid Royal Academy of Fine Arts i Gent, Belgien. Hon har skapat ett antal egna föreställningar samt samarbetat med bland annat Malmö Akademiska Orkester.
Hennes verk har visats på Kråkeslottet Senja (Norge, 2014), Cinema Nova Bryssel (2016), International Film Festival Rotterdam (2017), Malmö Live (2017) och Bozar Bryssel (2018).