Verken bygger huvudsakligen på naturformer som kan uppfattas som en del av det
omgivande landskapet. Konsten tycks vid första ögonkastet vara förbunden med
jorden här. Något subtilt, svårdefinierat signalerar samtidigt att verken
snarare förkroppsligar en allians mellan natur och kultur, mellan en organisk
utveckling och ett konstnärligt skapande.
Överraskande proportioner är ett av de grepp som
Ortwed använder sig av för att addera en lekfull ton till raden av skulpturer i
den långsmala parken. En förgylld äppelskrott i monumentalt format blir ett
oväntat blickfång, och den mörka bronsformen intill har titeln Midas. Tankarna går till myterna och en
sagovärld. Med skulpturnamn som Poeten,
Demonstranten, Pusher, Fy & Bi och House befolkar Ortwed det nybyggda
området.
Invigning av den konstnärliga gestaltningen blir det söndag den 6 maj kl. 13. Projektledare från Stockholm konst är Claes Söderquist och beställare Exploateringskontoret.
Norra Djurgårdsstaden är en stadsdel i dynamisk
utveckling. Fokus ligger på miljö och hållbarhet. Området har också särskilda
förutsättningar med närheten till vattnet och Nationalstadsparken med dess rika
flora och fauna. Ferdinand Bobergs (1860–1946) karaktäristiska
industriarkitektur i rött tegel i Gasverksområdet binder samman det moderna och
den postmoderna stadsplaneringen. Allt detta utgör en inramning för den nya
offentliga konst som allteftersom flyttar in i området.
Kirsten
Ortwed föddes 1948 i Köpenhamn. Sedan 1982 har hon bott i Köln i Tyskland och i
Pietrasanta, nära det berömda stenbrottet Carrara i Italien. Ortwed utbildades
vid Kunstakademiet i Köpenhamn 1972–1975. Hon arbetar huvudsakligen med
skulptur och installation. Ortwed har ställt ut världen över och har skapat en
rad verk för offentliga platser. I Sverige är hon känd för monumentet Till Raoul Wallenberg på Raoul
Wallenbergs torg i Stockholm. 1997 representerade hon Danmark på
Venedigbiennalen.