Bromma gymnasium, ritat av arkitekten Paul Hedqvist i funktionalistisk stil, invigdes 1937. På skolområdet finns sedan tidigare en bronsskulptur av Eric Grate och glasmosaiker av Kristoffer Zetterstrand. I samband med att skolan byggts ut under de senaste åren uppstod också utrymme för ny konst.
På skolgården skapade Axel Lieber 22tango – ett skulpturalt verk med två monumentala trehjulingar. I sin avskalade form är verket om ett humoristiskt tag på minimalism. På den ena cykeln växer styret vidare till oåtkomlig höjd, medan sadeln sitter kvar på sin gamla plats. På den andra sitter styret kvar på ursprungsplatsen medan sadeln skjuter uppåt. Allt är för stort och samtidigt för litet, som i Alice i Underlandet.
Axel Lieber skapar en kvick metafor över utveckling. En trehjuling är det första fordonet som ett barn använder på egen hand. ”Den står för den första känslan av frihet”, förklarar konstnären. Hans verk gestaltar hur man växer på olika nivåer och i olika takt och ställer frågor om vem som leder och vem som följer, hur man hämtar kunskap och hur man navigerar genom livets begränsningar och möjligheter.
Liebers konst har alltid sitt ursprung i vardagliga föremål som till exempel skor, möbler och kassar. Genom enkla ingrepp och skalförskjutningar förvandlas dessa föremål till överraskande konstobjekt. Lieber utmanar betraktarens vaneseende och uppenbarar något nytt i det välbekanta och därför osynliga. Hans konst väcker också tankar om hur våra liv är sammankopplade med samhällsfrågor och olika ideologier.
Axel Lieber, född 1960 i Düsseldorf, är utbildad vid Staatliche Kunstakademie i Düsseldorf. Lieber har skapat en rad offentliga verk i bland annat Tyskland, Kanada, Danmark och Sverige. Han ställer regelbundet ut och har undervisat både på Kunstakademie i Düsseldorf och Konsthögskolan i Malmö.