Tekniska nämndhuset, ritat av arkitekterna Nils Sterner och Carl-Olof Deurell, invigdes 1965. I samband med ombyggnaden har det uppstått utrymme för ny konst. Tiril Hasselknippe har skapat en konstnärlig gestaltningen som är permanent placerad på Tekniska nämndhusets gård och skapar en visuell dialog med arkitekturen omkring.
”Det första som slår mig är att den har en humanistisk vridning, som om en statbyggnad kan lova oss saker om demokrati”, berättar konstnären om det arkitektoniska komplexet. ”Vi är aldrig för små som människor när vi intar arkitekturen och platsen. Det är en intim och kärleksfull infrastruktur, en dialog med oss som besökande.”
Hasselknippes skulptur Stadskärnans soldans är konstnärens hittills största verk i brons. Konstverket gestaltar en stadsmodell som en fysisk enhet som också avspeglar den odemokratiska ljusfördelningen i stadsplaneringen. Vem får dagsljus och vem får inte det? Dagsljuset är nödvändigt för vårt välbefinnande och det är också ett av människans grundläggande behov. Konstverket väcker tankar om vikten av demokrati i samband med moderna stadsbyggen.
Gestaltningen är utförd i ett för Hasselknippe karaktäristiskt formspråk. Här förenas minimalism med brutalism på ett uttrycksfullt sätt. Den abstrakta estetiken är visuellt poetiskt och förmedlar sinnesstämningar utan att entydigt berätta några historier. På det här sättet reser sig verket ur sin tid och blir universellt.
Tiril Hasselknippe, född 1984 i Arendal i Norge, är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Hon har haft en rad separatutställningar, bland annat på Drei i Köln och Magenta Plains i New York och deltagit i grupputställningar som New Museum Triennale i New York och på Astrup Fearnley Museet i Oslo. Hasselknippe har också skapat många offentliga gestaltningar i Sverige och Norge.