Arabesk (dekorativ) bladslinga, (blad-)ornament, slinga, krumelur, ornamental lek, fantasi är den fullständiga titeln på Sonja Larssons verk.
– Förr hängde man konst på väggarna – i dag är det väggen som är konsten! Det konstaterade Rinkebyskolans rektor Börje Ehrstrand då han tillsammans med bland andra H. K. H. prins Daniel och Stockholms stads finansborgarråd Sten Nordin (M) återinvigde Rinkebyakademiens lokaler sensommaren 2011.
Det hade gått två år sedan Rinkeby fick sin egen akademi. En akademi som genom att bland annat erbjuda mentorskap, ämnesfördjupning och meningsfull fritidssysselsättning för skolungdomar vill minska avståndet mellan skola och arbetsliv.
Ett år hade förflutit sedan byggnaden brändes ned.
– Men de brände bara byggnaden – inte våra visioner, framhåller Rinkebyakademiens ordförande Stavros Louca.
Återuppförandet av Rinkebyakademiens lokaler gick med andra ord oerhört fort. Arkitekterna var tvungna att tänka snabbt och lika bråttom var det med konsten. När Stockholm konst fick gestaltningsuppdraget ville SISAB ha ett färdigt förslag inom tre veckor – annars skulle det vara för sent.
Ritningsansvariga Aperto Arkitekter hade då föreslagit en konstnärs medverkan i formgivningen av plåtfasaden, svept som ett omslagspapper runt en inre kärna. Ett skydd mot inbrott, nog så säkert som galler men visuellt mer tilltalande. Effekten märks inte minst inomhus. När ljuset silar genom plåthålen är känslan solljus genom lövverk.
Stockholm konsts val för gestaltningsarbetet föll omedelbart på Sonja Larsson (f. 1955), vars konst sedan länge kännetecknas av en övertygande grafisk mönstersäkerhet. På dagen tre veckor efter samtalet lade hon också fram sitt förslag Arabesk. Ett för ögat till synes ständigt föränderligt mönster, matematiskt snillrikt löst. Sju nya stansar behövde visserligen utvecklas för plåttagningen. Men endast två plåtar, kombinerade på olika sätt, behövs för effekten.