Fastighetsbolaget Klövern stadsutvecklar just nu stora delar av Söderstaden i nära anslutning till Avicii Arena. Inom ramen för utvecklingen av Arenagången har Klövern ingått ett långsiktigt samarbete med Stockholm konst som består både av offentlig konst och stöd till nyutexaminerade konstnärer.
Först ut var arkitekten Ann Bexelius och musikern Hans Lundquist med skulpturgruppen Ute-gymnopédie – en kvartett i ljud, gestaltning och rörelse. Igenkännbara föremål fick här en ny användning och betydelse utifrån de ljud de kan åstadkomma. Ett badkar, en badanka, boxbollar och stuprör har använts för att skapa stora instrument som bjuder in alla sinnen och kroppen att samspela: muskulatur, balans, musikalitet, lyhördhet och samarbetsförmåga. Inspirationen till verket kom från den antika festivalen Gymnopaedia – en årlig festival som kombinerade fysisk träning, dans och körsång.
I nära anslutning till skulpturen öppnade Klövern även Ateljén där tre nyutexaminerade konstnärer från Konstfack, Fredda Berg, Hannah Blitz Heyman och Sara Kallioinen Lundgren, under det gemensamma namnet Healthy Competition, fick husera. De erbjöds en sex månaders residensvistelse för att skapa och producera verk. Under perioden anordnades utställningar, möten och workshops.
Ann Bexelius, född 1974, har masterexamen i arkitektur från KTH i Stockholm. Hon har ritat och projektlett arbetet med bostadshus, skolor och stadsbyggnad. Hon har även erfarenhet av verksamhet som curator, utställningsformgivare och textproducent. Hon är verksam i Atelier Bexelius.
Hans Lundquist, född 1962, har solistexamen i klassisk gitarr från Musikhögskolan i Malmö. Han är verksam som kompositör och har spelat i olika konstellationer, som till exempel Ensemble Flatterie. Sedan tio år tillbaka är han projektledare för innovativa kultursatsningar, nu senast Sprida mening för Sensus/Arvsfonden.