Bakom regnbågen

KonstnärEnno Hallek
År2011
PlatsSöderort
Teknik/MaterialBlandteknik, Fotografi, Glas, Trä
KonstprojektledarePäivi Ernkvist

Husets djupröda tegelvägg, färgen turkos, bysantinska mosaiker och ett rönnbärsträd på Kinmanssonsvägen 43 – däri tog konstnären Enno Hallek avstamp då han fick uppdraget att göra den konstnärliga gestaltningen för fastigheten Jungfru Lona i Axelsberg. Nu fungerar hans konst som meditativa vilopunkter för ögat i det nyrenoverade servicehusets gemensamhetsutrymmen, samtidigt som den utgör konkreta riktmärken på vägen genom husets långa och mörka transportkorridor.

Originalarkitekturen, invigd 1983 (FFNS Arkitekter, ombyggnad Cedervall), karaktäriseras av en utpräglad kärlek till rena men mörka material, som i stengolven och väggarnas tegel. Att här är tidstypiskt lågt i tak gjorde inte utmaningen mindre för konstnären, som genom färg, ljus och specialeffekter ville tillföra miljön händelser och liv. Gestaltningen börjar omedelbart innanför huvudentrén med en pelare som konstnären målat direkt på plats i alla regnbågens färger. Därefter följer på hela entréplanet sju stora väggreliefer i furu, målade men med bibehållen träkänsla – en blinkning till arkitekturens materialäkthet om man så vill. I träet finns infällda detaljer som bladguld, spegelglas (“man vill nog kunna spegla sig och kamma håret om man väntar på hissen”, säger konstnären) – och fotografier av rönnbären på trädet utanför huset. Gestaltningen bär Enno Halleks omisskännliga signum av skenbar enkelhet, briljans och humor. Bara en sann nestor förmår att så direkt avläsa rummets förutsättningar och analysera vilket tillskott konsten kan ge, estetiskt och funktionellt.

Konstnären (f. 1931) konstaterade vid invigningen av verket att han med sina 80 år är äldre än många av dem som nu flyttat in i huset. Han var glad över uppdraget:
– Tegel och guld ropar efter regnbågsfärg!

Enno Hallek, 2011, Söderort, Blandteknik, Fotografi, Glas, Trä, Päivi Ernkvist