Fyra konstnärer har bidragit till den konstnärliga gestaltningen av Stockholms Hamnars nya passagerarterminal i Värtahamnen. Inomhus finns Matthias van Arkels stora målning av flätade silikonremsor och Pia Törnells grågröna keramiska moduler. På takterrassen ligger Hans Rosenströms fem granitblock som viskar framtidsvisioner för 2066. Portarna i Lisa Gerdins skulpturgrupp på Hamnplan bildar rum och öppningar med olika utblickar.
Den nybyggda Värtaterminalen utgör med sin placering, genomtänkta arkitektur och specifika ändamål en sammansatt och spännande plats för konst. Med den stora skalan kändes det extra viktigt att ha konst på flera olika platser och i olika tekniker och material.
I den stora avgångshallen, terminalens centrum, finns två gestaltningar. I fonden ser man Matthias van Arkels (f. 1967) stora tvådelade målning Cut Open Strip Painting. Den utgörs av 129 sammansatta plattor, 54¬58 cm stora, av infärgat silikon. Det är platinasilikongummi som valsas, skärs ut i remsor och sedan flätas samman till en målning. Verket skapar en fysik förnimmelse karaktäristisk för konstnärens sätt att arbeta. Målningen med sina virvlande färger utgör den naturliga blickpunkten i avgångshallen och skapar en föränderlighet och ett djup som hela tiden skiftar beroende på var man befinner sig.