Den vilande Diana, en gestaltning av jaktens gudinna, utfördes i mitten av 1500-talet av den franske konstnären Jean Goujon. Denna skulpturgrupp var en gåva från Henrik II, Frankrikes kung, till sin älskarinna Diane de Poitiers. Goujon var en av sin tids främsta skulptörer och brukar räknas till manierismen.
Hur hamnade då denna skulptur, en överdådig kärleksgåva från 1500-talet, i Sveriges huvudstad? Goujons skulptur bedömdes vara av så hög konstnärlig kvalitet att den så småningom flyttades till Louvren varifrån den spårlöst försvann under andra världskriget. På 1950-talet fick Bergmans konstgjuteri en beställning från Louvren på en kopia av verket. Som förlaga användes en marmorreplik i Vatikanen. Svante Påhlsson, som anlagt en skulpturpark i Rottneros, beställde då ytterligare en kopia i brons. Skulpturen, som visades i Stockholm under en kortare tid, väckte stor uppmärksamhet och röster höjdes för att även Stockholm borde anskaffa en kopia av verket. En donation av konstmecenaten Axel Hirsch gjorde detta möjligt.