Barnens naturliga behov av samlandet som lek och inlärningsprocess inspirerade konstnären och bokillustratören Clara Dackenberg i arbetet med en konstnärlig gestaltning för den nya förskolan Essingehöjden. I konstverket förenas kuriosakabinettets överflöd, folkkonstens visuella tradition och dockteaterns lekfullhet.
Konstverket Samling består av ett skåp med träfigurer och en tryckt plansch som är monterad i en ram av björkplywood. Själva skåpet och planschramen konstruerades på uppdrag av konstnären av snickeriet MADAM. Skåpet innehåller både en utställningsyta och två rörliga lådor för samlande och arkivering. På en hylla inuti bor tolv täljda figurer som Clara Dackenberg snickrat fram i björk. De stiliserade djurgestalterna, bemålade med linoljefärg, är försedda med metallpluggar och kan fritt flyttas mellan 24 hål i den upphöjda hyllbotten.
Genom skåpets kulliga krön och svallande konturer anspelar konstnären på svulstiga kuriosakabinett, rokokomöbler och gammaldags tittskåp. Natursvart med pariserblått och bränd umbra i färgpaletten anknyter i sin tur till folklig tradition inom möbel- och dekorationsmåleri. Det estetiska helhetsuttrycket ligger här nära folkkonstens visuella former. Clara Dackenbergs minidockteater stimulerar de unga betraktarnas fantasi och väcker deras intresse för trä som material och för själva hantverket.
Clara Dackenberg, född 1987, är utbildad vid Konstfack i Stockholm och Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Dackenberg debuterade som barnboksillustratör 2010 med boken Nu eller kanske Mu: en kärlekshistoria med text av Johan Gardfors. 2018 blev hon, tillsammans med Uje Brandelius, nominerad till Augustpriset för boken Hemma hos Harald Henriksson. Under våren 2022 ställde Clara Dackenberg ut på galleri 125 Kvadrat i Stockholm.