Visst är det roligt att internationellt eftertraktade konstnärer också vill arbeta med offentlig konst, utanför konstmarknadens galleri- och institutionsvärld?
Jacob Dahlgren (f. 1970) tackade genast ja till uppdraget då han ombads göra en konstnärlig gestaltning för Skanstullshallen, en ny fullstor idrottshall på Södermalm i Stockholm.
Idrottshallen är ritad av Thomas Eriksson Arkitekter, som finkänsligt placerat en distinkt svartvit souterrängbyggnad i den sydvända sluttningen mot Hammarby sjö. Här nyttjas lokalerna av Frans Schartaugymnasiet på dagtid, och av föreningslivet på kvällstid.
Stockholm konst hade gärna sett en möjlighet att arbeta konstnärligt med fasaderna, men när idrottsförvaltningen framställde sin förfrågan om konstnärlig gestaltning enligt enprocentsregeln var detta för sent. Platsen för konst var därmed given: trapphallen inomhus, från byggnadens entré till kaféet och idrottshallen i bottenvåningen.
Jacob Dahlgrens konst kännetecknas framför allt av starka färger som han ofta applicerar på prefabricerade material och kombinerar till ränder, rutor och grafiska mönster.
I Skanstullshallen har han tagit sin utgångspunkt i det linjespel som på idrottshallens golv formas av planerna för basket, handboll, badminton, innebandy med flera sporter.
Den som kliver in i byggnaden fångas på entréplanet genast upp av ett lika intrikat linjespel, men här i taket. Där hänger en tredimensionell teckning, gjord av aluminiumprofiler som lackerats i rött, gult, blått, lila och grönt. För ögat ändrar sig den från taket hängande skulpturen, beroende på hur man står och går.
Konstnären ville skapa ett verk som lockar och leder besökare vidare till bottenplanet.
Med Forward, Back, Right, Left är målet uppnått.