I Byängsparken i Stora Sköndal står Love Enqvists (f. 1974) ljudspegel i betong. Ljudvågor från skogen fångas upp och studsar till en fokuspunkt vid en natursten att sitta på. På andra sidan skulpturen fortsätter en tänkt ljudkedja med en fokuspunkt i spegelmosaik och en megafon. En plats för stilla naturmeditation men också för lekfulla ljudexperiment och visklekar.
Den nya stadsdelen Stora Sköndal växer fram med nya bostäder, nära Drevviken och Flatens naturreservat och med trädgårdsstaden som förebild. Byängsparken ska fungera som central mötesplats för de boende och har både en anlagd del med lekplats och parkbänkar, och ett mer kuperat parti som vetter ut mot naturreservatet.
Love Enqvist bygger vidare på identiteten hos trädgårdsstaden och närheten till naturen som andningshål. Skulpturen ”Here we are, listening and whispering, like forests speak with the voice of rain” blir en plats för kontemplation och tar upp ljudet från naturreservatet med östlig riktning. Verket bildar alltså en möjlig översättningskedja från öst till väst, från natur till kultur, från lyssnande till tal.
– Jag har inspirerats av experiment som gjordes i England på 1920-talet för att avlyssna flygplan på andra sidan Engelska kanalen innan radarn uppfanns, förklarar konstnären i sin beskrivning.
Ljudspegeln är handgjuten för att få en mer levande yta än hos de betongelement som används vid husbyggen. Med sin tyngd och runda form har den också en stark visuell närvaro.