Konsten i rörelse på Gubbängens sportfält

Det nya sportfältet i Gubbängen har fått en konstnärlig gestaltning på funktionsbyggnadens södra fasad. Jonas Liveröd har skapat ett tredimensionellt collage inspirerat av Rube Goldbergs maskiner.

Reuben Lucius ”Rube” Goldberg (1883–1970) var en amerikansk skämttecknare som blev känd för sina satiriska teckningar, där han drev med den naiva teknikfascinationen. De så kallade Goldberg-maskiner består vanligtvis av en mängd kugghjul, propellrar, vattenskovlar, kedjedrev, vattenskruvar med flera. Deras funktion är beskedligt. Begreppet ”Rube Goldberg-maskin” används ofta som ett ironiskt uttryck för en onödigt invecklad teknisk lösning.

Jonas Liveröds konst präglas ofta av en ohämmad energi. Utifrån sina teckningar och skulpturer skapar han intrikata installationer. I hans konst förenas inslag från den antika och moderna världen. Myter, epoker och osammanhängande element krockar i en våldsam urladdning där humor och allvar går hand i hand.

Så konstrueras även hans Atlas of Action. Konstverket är en komplex lek med ”orsak och verkan”-principen. Liveröds fris sträcker sig längs den fyrtio meter långa fasaden och består av färgstarka former och figurer i ett underfundigt samspel med varandra. Här finns stengargoyler, Picassos dräkter till ryska baletten, förstoringsglas, kvarnhjul och racingdäck, amforor och urnor, geometriska modeller, rituella dansare med flera. Deras balansakter och interaktion generar den rörelseenergi som kan förknippas med ett idrottsfält.

Jonas Liveröd , född 1974, är utbildad vid Akademie voor Beeldende Kunsten in Enschede, Holland. Under de senaste åren har han bland annat ställt ut på Galleri Steinsland-Berliner, Teckningsmuseet, Ystads Konstmuseum, Concordia i Holland, Hans & Fritz Contemporary i Barcelona och Örebro Konsthall. Liveröd är även verksam som föreläsare och curator.

Konstprojektledare: Stefan Otto