Katarina Löfström visade två verk: Grand Mal, 2020, (3 min.) på Stureplan och Petite Mort, 2020, (3 min.) i korsningen Kungsgatan/Sveavägen.
I Grand Mal framträder en obestämd formation av pixlar. Stor och vibrerande upplevs den som ett ansikte. Utgångs punkten är flera ansikten av män, som konstnären har abstraherat till en enda anonym fantombild. Den hovrar över oss och i sin dramaturgi påminner den om de bilder som vi är välbekanta med från nyhetssändningar och sociala medier. Ett ansikte som blurrats för att skydda eller dölja? Vilka berättelser som finns bakom denna bild kan man bara ana.
I Petite Mort förändras fasaden och bokstavligen växer. Organiska former tränger sig lekfullt in i bilden och gäckar betraktarens blick. Plötsligt löses bilden upp, förlorar sig i abstraktion och lockar oss in i medvetandets olika lager.
Katarina Löfström, född 1970, är utbildad vid Konstfack. I sitt arbete utforskar hon konstens inneboende möjlighet att bryta sig loss från det invanda och rationella. Ljus, perception och hur vi väljer att tolka omvärlden är återkommande teman i hennes konstnärskap. Löfström är representerad på Moderna Museet, Neuer Berliner Kunstverein, i Wanås skulpturpark, på biblioteket i Alexandria m.fl. 2019 mottog hon Filmformpriset.