Loulou Cherinets nya verk i tre delar levde sitt eget liv mellan reklamsekvenserna på Stureplan, Katarinahissen och i korsningen Kungsgatan/Sveavägen. Genom att korsklippa de stora digitala skärmarnas kommersiella flöde med ett eget film material skapade hon en plats för parallellhandling, två berättelser som ägde rum samtidigt. Titeln, The Poverty of Judgement, var inspirerad av några rader av den martinikanska poeten och politikern Aimé Césaire:
Judgement is poor from all the reason in the world. The image is rich with all the absurdity in the world. Judgement is poor from all the “thought” in the world. The image is rich with all the life in the universe. Judgement is poor from all the rationality in existence. The image is rich with all the irrationality in life. Judgement is poor from all immanence. The image is rich with all transcendence.
Verket blickade tillbaka till filmmediets början. Konstnären använde sig av stumfilmens montagetekniker för att fragmentisera tiden och rummet. I en nyinspelad improvisation tillsammans med skådespelerskan och regissören Josette BushellMingo återuppväckte Cherinet den mästerliga rättegångsscenen i Carl Theodor Dreyers stumfilm En kvinnas martyrium (1928), som koncentreras till den sista dagen i Jeanne d’Arcs korta liv.
Loulou Cherinet, född 1970, är utbildad vid Addis Ababa University School of Fine Art och Kungl. Konsthögskolan. Kunskap, människovärde, kärlek och suveränitet är ofta teman i hennes videoverk, där formmässig kvalitet och poetiska egenskaper förenas. Cherinet ställer regelbundet ut, både i Sverige och utomlands. Sedan 2015 är hon professor i konst på Konstfack.