Ljudbänken #3: Humlegården

KonstnärHans Rosenström
År2018
PlatsÖstermalm
Teknik/MaterialLjud
KonstprojektledareFrida Cornell
Koordinaterlat: 59.3398344 long: 18.073358

Ljudverket Ett kluvet hus av Hans Rosenström strömmade ur en ljudbänk i Humlegården. Träet i bänken kommer från sjukdomsangripna almar i Humlegården. Därmed återvände Ljudbänken bokstavligt talat till sina rötter.

Rosenströms konstnärliga uttryck är oftast immateriellt och platsspecifikt. Hans konst lockar med sin gåtfullhet och tvingar oss att konfrontera våra sinnen. Ett kluvet hus är en ljudinstallation som tar avstamp i människokroppen. Enligt den franske 1900-talsfilosofen Merleau-Ponty börjar all vår erfarenhet i kroppen. Vi upplever världen utifrån kroppens samspel med omgivningen. Varje upplevelse är unik. Två personer kan därför aldrig befinna sig i exakt samma rum – min uppfattning om det som omger mig skiljer sig från din. I alla våra erfarenheter är kroppen alltid med.

Hans Rosenström har särskilt intresserat sig för det talade ordets mekanismer och hur språket låter oss möta världen utifrån en annan persons perspektiv. Rösten är ett instrument som åtminstone teoretiskt hjälper oss att tränga igenom den andras fasad. Orden föds inne i en avsändares kropp, men när de uttalas får en mottagare uppleva dem inom sig. Varje gång vi talar och någon hör oss invaderar vi en annan kropp. Rösten överskrider den kroppsliga barriären.

Det poetiska verket har skapats i dialog med den brittiske hypnotisören och hypnoterapeuten Charles Montagu. Ljudsekvensen består av två röster, en mans och en kvinnas. Deras sjungande stämmor med finlandssvensk dialekt flätas samman i en intensiv, sinnlig ljudinstallation. Den väcker frågor kring hur språket påverkar kroppen och hur uttryckssätt, tonläge och intonation kan beröra lyssnaren fysiskt.

Hans Rosenström, född 1978, utexaminerades från Bildkonstakademin i Helsingfors 2007 och har också studerat vid Konsthögskola i Malmö. 2016 fick han William Thuring-priset. Han är representerad i bland annat Amos Andersons konstmuseums och Pro Artibus-stiftelsens samlingar.

Ljudbänken är ett tillfälligt och ambulerande konstprojekt somhuvudsakligen presenteras i Stockholms ytterstadsområden. Det är ett samarbete mellan Stockholm konst och Audiorama, ett rum för ljudkonst, som initierar och driver projekt med inriktning på samtida ljudkonst och musik.

Uppdraget att tillverka en bänk som kan rymma uppspelningsutrustning samt möjligheter till drift gick till designern och möbelformgivaren Jonas Wahlström.

Sex svenska och internationella ljudkonstnärer har bjudits in att skapa varsitt platsspecifikt verk till Ljudbänken, som aktiveras under sex veckor på våren och lika länge under hösten på olika platser i Stockholm. Träet i bänken kommer från sjukdomsangripna almar i Humlegården. Under hösten 2018 kom Ljudbänken bokstavligt talat tillbaka till sina rötter.

Hans Rosenström, 2018, Östermalm, Ljud, Frida Cornell