Mokele-mbembe är namnet på ett djur ur folktron som för första gången på 1700-talet rapporterades i Kongo och Kamerun
i Afrika. Det är också namnet på konstnären Carl Johan De
Geers fasadgestaltning för den nya fullstora idrottshallen Vintervikshallen. På det lokala språket lingala betyder det ungefär ”den som hindrar odens öde”.
Carl Johan De Geer (f. 1938) har länge arbetat med utgångspunkt i barnets känslor och upplevelser, och konsekvent
erkänt barnets närvaro i människan, också sedan hen blivit
vuxen. Det är en sällsynt förmåga, som i ännu mer sällsynta
fall – som här – kombineras med en konstnärlig teknisk och
materiell skicklighet i era olika media. Carl Johan De Geer
är idag så brett känd och älskad för sina tv-program, lmer
och sitt måleri att man ibland glömmer bort vilken otroligt
skicklig mönstertecknare han är. Och det var i synnerhet en
sådan som krävdes här. Inspirationen må ha varit associationer kring en barnbarnets plastleksak, men förhållningssättet
var hela tiden lika rationellt som de extremt strikta produktionskraven (se sid. 30).
”Vintervikshallens ytterväggar kommer att täckas av paneler av plåt. På en yta av cirka 80 kvadratmeter ska dessa på
fasad väster förses med ornament utförda på lm/print i de två
färgerna svart (100–12) och vitt (100–20). Ornamenten släpper fram den underliggande plåtens färg”, skrev konstnären i
sitt skissförslag, och vidare:
”Tanken är att undvika likheten med köpcentra, därför är
gestaltningen svartvit.”
Resultatet?
”Ett stort mönster med dinosauriemotiv, med ett äkta mönsters bästa egenskap: Att börja om och om igen utan att en upplever någon skarv. Färgerna är svart, vitt och grått, den senare
färgen för att harmoniera med de plattor som utgör hela fasaden. Den grå och den vita färgen är liksom invävda i varandra.”