Bygget av förskolor är ibland så kostnadseffektivt att det är svårt
att få pengarna till konsten att räcka till. När fyra nya förskolor
av samma grundmodell skulle byggas i Skärholmen föreslog
Stockholm konst därför att en konstnär skulle få gestalta två förskolor.
Jakob Robertsson (f. 1971), keramiker i botten, fick det konstnärliga gestaltningsuppdraget för förskolorna på Frimurarvägen, Bredäng, och Stångholmsbacken, Skärholmen. I båda
har han genom upprepningens estetik skapat ett tema med variationer. Varje förskola har fått konst i sina två olika entréer, och
på varje förskolegård står en skulptur i blästrad, pulverlackad
aluminium. De tre verken förenas av en gemensam berättelse
som barnen fritt kan associera kring.
På Stångholmsbacken hänger i den ena entrén ett konstigt
slags getingbo, en skulptur med tydliga mönster. Materialet är
kaplastavar, ett slags tunna, lätta trästavar som många förskolebarn leker och bygger med. Men vilket underligt djur har byggt
det här mysko boet? I nästa entré finns svaret. Eller? Fågeln,
uppflugen i ett träd, är samtidigt en väggrelief av kaplastavar
som sträcker sig hela vägen genom entréns generösa ljusbrunn.
På gården utanför står en stubbe av aluminium, som först modellerats i lera och sedan gjutits och blästrats. Var det här trädet som
gjorde trädet i entréhallen möjligt?
Barnen kan både utomhus och inomhus själva fantisera
och bygga vidare på konsten med kaplastavar som finns i rikligt mått på båda förskolorna. Där stimulerar konsten inte bara
barnens fantasi och kreativitet utan också någonting mer. Som
en av förskolepedagogerna i samrådsgruppen uttryckte det:
– Det är roligt att barnen känslomässigt kan uppleva att material som de själva jobbar med också har ett värde.