Anna Svensson (f. 1973) fick en tuff utmaning då hon skulle skapa konsten för Bredängs bibliotek: en kommersiellt brusig omgivning, människor på språng till och från tunnelbanan och en given placering – bibliotekets glasfasader mot Bredängstorget. Dessutom skulle den knappa budgeten räcka till konst också på Sture bibliotek vid Östermalmstorg (invigt 2009).
Båda ingår tillsammans med Högdalens bibliotek i Stockholms stadsbiblioteks nya koncept med tunnelbanebibliotek. Idén är att kultur ska vara självklart också i kommersiella miljöer. Där kan biblioteket fungera som ett andrum – mitt i språnget.
Inte konstigt alltså, att personalen ville att konsten skulle hjälpa biblioteket att synas. Och Anna Svenssons konst syns. Ett organiskt, nästan självlysande mönster i klara färger klättar nu på glasväggarna mot torget. Konstnären ville med både form och färg bryta mot tunnelbanans färgmässigt kallare miljö och hämtade inspiration från såväl graffiti som manga i arbetet. Mönstret är grafiskt tydligt, framställt med upprepning/repetition som metod. Att det bara delvis täcker glaset är ett medvetet val. Passerande ska kunna se verksamheten i biblioteket och människorna som besöker det ska kunna se ut. Men varför heter verket Nerver?
”Ett nätverk av nerver rör sig över glasen. Utgångspunkten är en bild om nervtrådar, eller ådror, som förekommer i några av mina tidigare målningar”, förklarar konstnären. Som målare arbetar hon ofta i stort format. Som betraktare får man en direkt fysisk relation till verken. Här är skalan ännu större. Och den fysiska kontakten med konsten än mer direkt.
Stadsbiblioteket och SL fick 2010 Stockholms Handelskammares stadsmiljöpris för t-banebiblioteken. Konsten i dem är en självklar del av arkitekturen, i Bredäng ritad av Thomas Eriksson Arkitekter.