Stadsmuseet i Stockholm är fyllt med och utgör självt kulturhistoria. Museet är stängt för ombyggnad och rustas upp såväl invändigt som utvändigt. I totalrenoveringen ingår även förändringar på innergården där en ny konstnärlig gestaltning av konstnären och formgivaren Katja Pettersson får förbinda det förflutna med framtiden.
Den ursprungliga byggnaden uppfördes redan på 1660-talet. Arkitekterna var både Nicodemus Tessin den äldre och den yngre. Till följd av Stockholms urbana utveckling ingår den idag i en komplex stadslösning kring Slussen. Redan från början har byggnaden på olika sätt tjänat staden och dess medborgare. I 80 år har den varit säte för Stadsmuseet.
I den pågående renoveringen ingår en ny konstnärlig gestaltning för Stadsmuseets innergård. Katja Pettersson har utgått från husets och stadens historia. Vatten, som både löper genom och omger Stockholm, har alltid präglat stadens identitet som ”Nordens Venedig”. Utifrån dessa förutsättningar föddes idén om att gårdsplanen skulle gestaltas som en vattenspegel. Gårdens golv täcks med en mosaik som föreställer huset, som om byggnaden speglades i vattnet. Mönstret utförs i olika stensorter i skiftande nyanser av grått.
Möjligheter för framträdanden och andra aktiviteter främjas genom ett podium som Katja Pettersson skapar som en upphöjd del av gården. Det konstrueras av svetsad plåt och beläggs med samma sten som resten av gården. Podiet och belysningen kommer att bli klara 2019. De övriga entréerna till museet markeras med kryss i gjutjärn, som monteras i nivå med gatstenen.
Katja Pettersson, född 1972, tog masterexamen i industridesign på Konstfack 2004. Hon arbetar med rättvis design och som föreläsare och lektor, bland annat på Konstfack. Hon var en av grundarna till designgruppen Front och företaget 50/50.