Ett konstverk med anknytning till Mälaren! Det var skolans uttryckliga önskemål, då Stockholm konst och skolan möttes första gången.
Att arbeta med konst på plats hade blivit möjligt genom en av skolan länge efterlängtad omoch tillbyggnad av skolmatsalen. Stockholm konsts första fråga att ta ställning till blev om konsten skulle integreras inomhus eller utomhus.
Mycket historia fanns att ta fasta på. Skolans 1 100 elever och 150 personal är stolta över sitt läge i Mälarhöjden, ett samhälle sprunget ur 1890-talets Fridhems villastad då området var ett populärt sommarviste för mer förmögna stockholmare. Skolans första byggnad, Röda stugan (1905), vittnar om hur bebyggelsen i området såg ut vid denna tid och efterföljande tillägg är en arkitekturhistorisk exposé i miniatyr över hur samhället vuxit till och barnkullarna ökat. Först Georg A. Nilssons monumentala gulputsade tegelskola från 1924–25, senare främst Paul Hedqvists högstadiebyggnad i rött tegel från 1954.
Modellera Arkitektur har ritat den nya matsalen, ett stort och öppet, ljust rum med glaspartier mot den park som är husets närmsta granne. Här är som högst 4,6 meter i tak. Och här, i det rum som bildas där innertaket bryts, finns nu konsten som skapades för skolan.
Eka Acosta (f. 1970) valde då han fick uppdraget att göra den konstnärliga gestaltningen, att ta skolans önskemål om konst med Mälaranknytning på allvar. I taket hänger två större röda och tio mindre skulpturer i olika blå nyanser, tillverkade i stålnät (hönsnät) och målade med många lager lackfärg.
Barnen på invigningen tolkade dem direkt som gäddor på jakt efter abborre och gös. De hade också sin egen förklaring till konstnärens motivval:
– Det är nyttigt med fisk!