Carina Fihn har skapat ett flaggspel runt Blackebergs torg. De dubbelsidiga flaggorna i olika färger anknyter till den gamla traditionen med broderade folkrörelsefanor som vanligtvis symboliserar gemenskap och samhörighet. Typografin förmedlar innehåll men fungerar även som rent visuella mönster. Istället för uppbyggliga budskap arbetar Fihn med poesi, drömmar och fantasi. Korta meningar upprepas som fragment och tankespår: ”Kanske är det bara ovissheten som är riktigt verklig” eller ”Det föreföll inte som om orden vann på att upprepas”.
En annan utgångspunkt för konstnärens installation är skulpturen Bianca av Sten Ericson (1947), som placerades på Blackebergs torg 1971. En skulptur präglad av tankfullhet och allvar. ”Jag har föreställt mig texterna på flaggorna som poetiska fragment av Biancas tankar”, förklarar Carina Fihn.
Carina Fihn, född 1954, är utbildad vid Konsthögskolan Valand och Hovedskous målarskola i Göteborg. I hennes konst skapas ofta bryggor mellan ord och bild i poetiska kombinationer.