Hundratals personer kom till nyinvigningen av Monica Zetterlunds park i Vasastan en ljum augustikväll år 2010. De kom för att höra livemusik med Monica Dominique, Ann-Kristin Hedmark, Bernt Rosengren med flera musiker som arbetat tillsammans med den värmländska sångerska Tage Danielsson beskrev som “ett lingonris i ett cocktailglas”. Och för att höra Monica Zetterlund själv sjunga.
Hennes röst strömmar ur den generöst tilltagna, segmentbågeformade soffa i betong och odlad teak som står vid en cirkelrund platsbildning i parken. Vem som helst kan slå sig ned och lyssna. Sakta vi gå genom stan, Var blev ni av … ett 20-tal av Monica Zetterlunds mest älskade sånger finns i det ljudmedley som är en del av konstverket. Sensorer spridda i parken sätter igång ljudanläggningen som börjar spela först efter en tids fördröjning. Och medan man lyssnar kan man betrakta sångerskans porträtt: hennes profil har gjutits i brons och monterats som en del av parkens belysningsstolpar.
Fredrik Wretmans (f. 1953) Zetterlunden är ett av två ljudkonstverk som Stockholm konst invigt under året. Placeringen i parken är vald i nära samarbete med Tema landskapsarkitekter och landskapsarkitekterna på Norrmalms stadsdelsförvaltning som, fyra år efter att parken tillägnades Monica Zetterlund (1937–2005), beslöt sig för att rusta upp den rejält luggslitna miljön. Initiativet till ett konstverk “som i någon form ska påminna om Monica” kom dock från Monica Zetterlund Sällskapet som bildades kort efter sångerskans bortgång. Sällskapet har donerat medel för verkets uppförande och varit en nära samarbetspartner under hela processen. Bland annat har det förhandlat fram och betalar för rätten att spela den originalmusik som Fredrik Wretman gjort till en integrerad del av verket.